12 stycznia 2023 r. poinformowaliśmy Podlasian – za pośrednictwem mediów regionalnych i samorządowych – o założeniach projektu ZMIANA KLIMATU.
Jego celem jest najogólniej poprawa atmosfery wokół konsultacji społecznych. Przy okazji zaprosiliśmy także urzędników, mieszkańców i organizacje pozarządowe z całego regionu do udziału w bezpłatnych szkoleniach na ten temat. Rekrutacja właśnie się rozpoczęła.
Spotkanie informacyjne miało charakter śniadania dla mediów i odbyło się w Podlaskim Instytucie Kultury. Przyszli na nie przedstawiciele 8 lokalnych redakcji. Gości powitała Karolina Poczykowska, wiceprezes OWOP. Szczegóły merytoryczne przedstawiła Agnieszka Otapowicz, koordynatorka projektu – Klimat wokół konsultacji społecznych wciąż nie jest najlepszy. Sporo się w ostatnich latach zmieniło, ale przez urzędników nadal często są traktowane jako coś do odhaczenia. Przeważnie polegają na wywieszeniu dokumentów na stronie urzędu. Tymczasem mogą być szansą, a nie utrudnieniem. Jest wiele sprawdzonych metod na ich atrakcyjne przeprowadzenie – przekonywała podczas spotkania Agnieszka Otapowicz.
Podała najprostszą trzyskładnikową receptę na udane konsultacje:
- skuteczna kampania informująca o prowadzeniu konsultacji (właściwymi kanałami);
- dobrze dobrana forma i miejsce spotkania;
- przekonanie uczestników, że mają wpływ na konsultowany temat.
W upowszechnianie konsultacji włączyła się też Spółdzielnia Socjalna Active Go, która będzie wspierać niektóre projektowe działania oraz Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
W upowszechnianie konsultacji włączył się też Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego – W określeniu samorząd są dwie sprzeczności, bo wbrew pozorom samorząd nie rządzi i nie jest sam – mówiła Izabella Bartoszewska-Leoszko, pełnomocnik Zarządu Województwa Podlaskiego ds. współpracy z organizacjami pozarządowym.
O pozytywach doświadczeniach związanych z konsultowaniem ważnych tematów opowiedział Jarosław Grygoruk, sekretarz miasta Hajnówka. Dyskutowano publicznie na wiele tematów, m.in.: rewitalizacja zdegradowanych obszarów (np. dawnego dworca kolejowego), miejsca aktywności lokalnej dla seniorów i młodzieży, czy logo miasta, w którym zamiast piły tartacznej jest teraz liść dębu.
Istnieje jednak potrzeba większego zaangażowania obu stron – publicznej i społecznej – uważa Jarosław Grygoruk. – Publicznej, by zachęcić mieszkańców do większego uczestnictwa. Od strony społecznej natomiast dobrze by było zmienić nastawienie do instytucji władzy, by nie były postrzegane jako podmiot negujący potrzeby społeczne. W mentalności lokalnej nadal tkwi przekonanie o braku wpływu na życie miejscowości, co minimalizuje aktywność społeczną. I choć to nie jest łatwe, warto nad tym pracować.
Artykuły:
www.portalsamorzadowy.pl
www.bia24.pl
www.bialystok.wyborcza.pl
www.radio.bialystok.pl
www.samorzad.pap.pl
www.podlaskie.eu
www.publicystyka.ngo.pl
www.poranny.pl
www.wspolczesna.pl
Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Projekt realizowany przez:
Projekt wspierają:
Projekt wspierają: